Чим займається практичний психолог?

 

Консультативно-просвітницька робота

       Мета: підвищення психологічної культури вихователів і батьків, забезпечення інформацією з психологічних проблем, формування запиту на психологічні послуги.

     Сьогодення ставить нові вимоги до дошкільної освіти та до кожного вихователя. Педагоги мають бути творчими особистостями, новаторами ідей, постійно підвищувати свій професійний рівень. А допомагати їм у цьому, надавати психологічну та методичну підтримку мають спільними зусиллями психологічна служба та адміністрація ДНЗ.

    Індивідуальні консультації – це надання конкретної допомоги дорослим, які спілкуються з дошкільником. Задача психолога в процесі консультування полягає у наступному:

·         в усвідомленні дорослими та дітьми природи їхніх утруднень,

·         в аналізі й розв’язанні психологічних проблем, пов’язаних із особистісними особливостями, життєвими обставинами ,в яких розвивається людина, взаєминами в родині, у дружньому колі, у дошкільному закладі тощо;

·         у формуванні нових установок і прийнятті власних рішень.

   Консультації можуть бути короткостроковими (одно-двох разове відвідування психолога) або довгостроковим (психолог працює з клієнтом протягом кількох місяців з певною періодичністю). Тривалість консультацій залежить від проблеми, з якою звернувся клієнт до психолога, від бажання клієнта серйозно працювати над проблемою, об’єктивних обставин у житті клієнта чи психолога.

         Форми психологічної просвітницької роботи з формування компетенції вихователів дошкільних закладів сприяють збагаченню інтересів, духовних і професійних потреб педагогічних кадрів, дають змогу мати власну позицію щодо важливих психологічних проблем сучасності, а також є формою виявлення й узагальнення найкращого досвіду. Такі форми роботи також сприяють удосконаленню знань вихователів, єдності поглядів, вимог і дій педагогічних колективів щодо важливих проблем теорії та методики розвитку дітей дошкільного віку.

         Серед форм психологічної просвітницької роботи можна виділити: лекції, групові консультації, проблемні семінари, семінари-практикуми, тренінги, виступи на батьківських зборах тощо.

Психодіагностична робота

    Мета: психолого-педагогічне вивчення індивідуальних особливостей особистості дітей, педагогів, батьків.

     У дошкільному закладі практичний психолог:

·         виявляє причини виникнення проблем у навчанні і розвитку дітей;

·         вивчає резервні можливості особистості, на які можна спиратися в ході корекційно-розвивальної або консультативної роботи;

·         вивчає психологічний клімат у педагогічному та дитячих колективах закладу;

·         виявляє на ранньому етапі пізнавальні інтереси та здібності дітей.

    Цей напрямок здійснюється у формі планової діагностики або діагностики по запиту педагогів, батьків, адміністрації, і розглядається як важливий підготовчий етап для подальшої корекційно-розвивальної роботи.

     Психодіагностичні методи, які використовує психолог ДНЗ

·         Тестування

·         Спостереження

·         Анкетування

·         Бесіда

·         Аналіз продуктів дитячої творчості (малюнків, аплікацій, поробок)

Корекційно-розвивальний напрямок

     Мета: систематичне цілеспрямоване використання психологом психологічних методів та засобів по створенню оптимальних можливостей та умов для повноцінного та своєчасного психічного розвитку дитини. Корекційна робота з дітьми, які віднесені до категорії групи ризику на тих або інших підставах, спрямована на специфічну допомогу цим дітям. Розвивальна робота може здійснюватись з усіма дітьми і бути націлена на розвиток у них психічних процесів, різноманітних здібностей.

     В умовах дошкільного закладу психолог самостійно має право працювати тільки з дітьми, відхилення в поведінці яких не є наслідком поразки центральної нервової системи або психічного захворювання.

     Корекцій-розвивальна робота здійснюється у формі індивідуальних і групових занять по корекції і розвитку, а також у формі тематичних психологічних тренінгів, розроблених для дітей, що мають подібні поведінкові проблеми.

Організаційно-методичний напрямок

     Мета: організація власної діяльності, аналіз та узагальнення її результатів, підвищення власного професіоналізму через самоосвіту.

         Цей напрямок роботи практичного психолога умовно можна розділити на три складові:

1.Аналіз та планування власної діяльності:

·         складання річного та щомісячного планів роботи;

·         складання аналітичного та статистичних звітів роботи за навчальний рік;

·         підготовка до різноманітних виступів (на нарадах, педрадах, батьківських зборах);

·         розробка програм досліджень, підготовка психодіагностичного інструментарію;

·         розробка та підготовка до корекційно-розвивальних занять з дітьми, тренінгів, ділових ігор з педпрацівниками та батьками тощо

2.    Розробка рекомендацій для усіх учасників навчально-виховного процессу:

·         розробка рекомендацій для вихователів щодо проблем, які виникають;

·         розробка рекомендацій для батьків щодо взаємодії з дітьми «групи ризику»

3.    Самоосвіта:

·         участь у навчально-методичних семінарах та нарадах практичних психологів;

·         консультації у районних, міських, обласних центрах практичної психології;

·         відвідування бібліотек, самостійна робота з методичною, психолого-педагогічною літературою тощо.